Search This Blog

HOME

Sunday, August 4, 2013

Syria: Pusat Penderaan Didedahkan. (Video)


Agensi perisikan Syria telah menjalankan pusat penyeksaan di seluruh negara. Human Rights Watch berkata, 27 pusat tahanan didirikan sejak Mac 2011 apabila penunjuk perasaan pro-demokrasi cuba untuk menggulingkan Bashar al-Assad.


Tahanan diseksa dengan kaedah yang berbeza, contohnya Shabeh melibatkan mangsa tergantung dari siling oleh pergelangan tangan. Mereka boleh memerah jari tahanan dengan tang, meletakkan kokot dalam jari mereka, dada dan telinga (kawasan yang paling menyakitkan) dan hanya membawa mereka keluar jika mangsa bercakap.


Kaedah-kaedah lain seperti Kejutan elektrik (menggunakan prongs elektrik), Dulab (kepala batang, leher, kaki dan kadang-kadang tangan ke dalam sebuah tayar kereta), Falaqa (memukul dengan kayu, cota, memukul, atau paip pada tapak kaki) , atau Basat al-reeh (mengikat mangsa ke papan rata dengan kepala yang digantung di udara) boleh didapati di pusat-pusat penyeksaan yang berbeza. Satu laporan baru-baru ini juga berkata bahawa mangsa boleh dibakar dengan asid, diserang secara seksual, dan kuku mereka ditarik keluar.



Berikut klip video menunjukkan temu bual mangsa dan ilustrasi teknik-teknik yang berbeza yang digunakan di pusat-pusat penyeksaan di Syria, yang dijalankan oleh Human Rights Watch.


No comments:

Post a Comment