Search This Blog

HOME

Sunday, October 12, 2014

Kami akan dapatkan hak kami - Adlin Aman Ramlie


KUALA LUMPUR: Adlin Aman Ramlie mewakili waris keluarga AR Tompel yang lain berkata, jika pihak Astro masih berkeras untuk tidak memenuhi tiga tuntutan yang dikemukakan, mereka tiada pilihan lain untuk bertindak nekad secara habis-habisan.

Adlin sewaktu dihubungi berkata, pihaknya tidak akan berganjak daripada memastikan apa yang diperjuangkan mereka terhadap Allahyarham AR Tompel mendapat hak serta pengadilan yang saksama.

Pelakon Azhan Rani membawakan watak AR Tompel


"Saya tak tahu keputusan mereka (Astro) untuk terus menyiarkan telefilem biopik Saloma itu seperti galakan, cabaran dan seakan menyemarakkan api perbalahan. Tapi pada pihak kami, kita akan buat apa saja sehabis baik untuk mendapatkan hak kami.

"Kami akan berjuang hingga ke titisan akhir. Saya bukan nak cakap takbur, riak atau bongkak, tapi jelas kami seperti teraniaya. Di peringkat keluarga waris Allahyarham AR Tompel, kami sepakat dengan apa yang dikatakan sebelum ini.

Adlin tidak akan mengalah
Sedutan watak Saloma yang dilakonkan oleh Nabila Huda dan watak Allahyarham A.R Tompel yang dibawakan oleh Azahan Rani
  
"Sekalipun mengambil masa bertahun-tahun, kami tak kisah asalkan ia mampu memberi pengajaran dan apa yang kami mahukan diperolehi. Apa yang dilalui kami boleh terjadi kepada sesiapa saja termasuk artis mahupun seniman yang lain," katanya.

Beliau menjelaskan tujuan sidang media itu dilakukan bukan untuk mengeruhkan keadaan tetapi pihak mereka bersedia untuk berkompromi selagi tuntutan mampu dipenuhi.

Menurut Adlin, bukan soal menang atau kalah di mahkamah yang mahu dibuktikan pihaknya sekiranya hal ini terpaksa diselesaikan dengan cara perundangan.

"Jika jalan perundangan yang dipilih yakni untuk menyaman Astro, kami juga berhak untuk mendapatkan perintah mahkamah untuk mengeluarkan arahan supaya mereka memenuhi permintaan kami.

"Saya memang tak arif untuk bercakap soal perundangan. Tapi saya yakin pelbagai cara lagi boleh dirujuk. Saya tahu buku perundangan itu tebal dan saya boleh minta bantuan mereka yang arif untuk membantu kami mendapatkan keadilan dengan apa cara sekalipun," katanya.

Tambah Adlin lagi, andai kata pihak Astro terus-terusan mahu menyiarkan telefilem itu, mereka boleh berkompromi jika babak membabitkan Allahyarham AR Tompel dimansuhkan menerusi proses penyuntingan semula.

"Jika pada aspek penyiaran (Astro) belum mampu mengubah fikiran mereka, kami boleh berdepan pada skop lain pula. Kami boleh merujuk kepada pihak produksi telefilem ini pula iaitu Kus Semangat Aktor untuk dinilai semula semua ini berdasarkan aspek sebuah karya.

"Saya sedar dalam hal ini, pihak produksi tidak mampu berbuat apa-apa kerana kerana kuasa berada pada Astro sebagai penyiar. Saya tekankan sekali lagi, kami akan cari apa saja sudut dan sudut penyelesaian untuk memastikan hak kami dipenuhi.


"Selagi semua ini tak selesai, saya yakin selagi itu roh arwah bapa saya, anak dan cucu saya tak kan tenteram. Hal ini memang satu mimpi ngeri buat keluarga kami," katanya - BH Online

No comments:

Post a Comment