Search This Blog

HOME

Friday, December 12, 2014

RM780,000 Diserahkan Untuk Bebaskan Penternak Ikan Sangkar?

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Sabah SAC Salehudin Abdul Rahman (kiri) bersama Sai Chuin dan isterinya Pek Nyen. Turut bersama mereka Ketua Polis Daerah Sandakan ACP Zabidi Zain (kanan).
Sejumlah wang sebanyak kira-kira 10 juta Peso (RM780,000) dikatakan telah diserahkan kepada Kumpulan bersenjata Abu Sayyaf untuk membebaskan tawanan seorang penternak ikan sangkar yang diculik Jun lepas.

Laporan Mstar Online memetik, sumber dari Filipina di Pulau Jolo di mana mangsa Chan Sai Chiun telah ditahan selama 177 hari berkata perunding menyerahkan wang kepada Kumpulan sub Abu Sayyaf yang dikawal oleh Sawadjan bersaudara diketuai oleh Al-Habsi Misaya.

Sumber berkata, jumlah wang tuntutan pada mulanya iaitu 30 juta Peso (RM2.34 juta) telah pun dikurangkan.

“Anda juga perlu mengambil kira perbelanjaan operasi dan wang untuk dibayar kepada utusan, pegawai-pegawai tempatan dan pemimpin puak yang berlainan bagi mendapatkan laluan selamat,” kata seorang sumber yang tidak mahu dikenali.

Chan, pada mulanya dijangka akan dibebaskan bersama-sama seorang lagi rakyat Malaysia yang diculik iaitu anggota polis Konstabel Zakiah Alep, 26.

Dia diculik dipercayai oleh kumpulan yang sama dari Pulau Mabul, Sabah pada 12 Julai lepas.

Bagaimanapun, sumber itu berkata rundingan untuk melepaskan Zakiah ini terhalang disebabkan tiada kesepakatan berhubung jumlah wang yang diserahkan.

Menurut sumber itu, rundingan untuk Zakiah telah disambung semula dan ‘persoalannya adalah wang’.

Tidak diketahui sumber wang yang diberikan kepada kumpulan terbabit kerana di dalam laporan itu tidak didedahkan sumber yang menyerahkan wang.

Pada satu sidang media 13 November lepas, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata kerajaan mempunyai dasar untuk tidak melayan sebarang tuntutan tebusan, walaupun untuk pegawai polis.

Beliau juga berkata, usaha menyelamatkan dua tebusan itu sedang berjalan bagaimanapun tidak dapat mendedahkan maklumat terperinci buat masa ini. 

Video Kumpulan Abu Sayyaf  Tayang 250 Juta Peso Wang Tebusan Yang Diterima Bebaskan Mangsa Culik Jerman


Sumber - MYNEWSHUB.CC

No comments:

Post a Comment