Search This Blog

HOME

Sunday, March 30, 2014

Keluarga dari China tuntut penjelasan, bukti kukuh

Biadap dan kurang ajar, mereka perlu dihalau keluar dari Malaysia
KUALA LUMPUR 30 Mac - Ahli keluarga penumpang pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang baharu tiba dari China mendesak kerajaan dan syarikat penerbangan itu memberi penjelasan beserta bukti kukuh berhubung pengumuman pesawat itu berakhir di Lautan Hindi pada Isnin lalu.

Menurut wakil jurucakap kepada ahli keluarga penumpang yang ingin dikenali sebagai Khong berkata, kerajaan Malaysia tidak seharusnya membuat pengumuman seumpama itu sekiranya tidak disusuli bukti kukuh.

Jelasnya, berikutan pengumuman itu, mereka ke negara ini bagi menuntut penjelasan berhubung tiga perkara agar para ahli keluarga lebih jelas mengenai status dan perkembangan terkini MH370.

"Pertamanya, kita berharap kerajaan Malaysia memohon maaf secara terbuka dan rasmi berikutan pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini yang boleh disifatkan hanya bersandarkan spekulasi semata-mata tanpa bukti nyata.

"Kenyataan maaf juga perlu dibuat memandangkan kerajaan Malaysia banyak mengeluarkan kenyataan serta jawapan yang tidak tepat berhubung operasi mencari dan menyelamat (SAR) berkaitan MH370 yang sehingga kini masih misteri.

"Ketiganya, kami mahukan berita yang sahih dan komprehensif dalam kadar segera berhubung apa sahaja perkembangan dan nasib pesawat serta penumpang MH370 ," katanya pada sidang akhbar di Holiday Villa Subang, di sini hari ini.

Pada Isnin lalu, Najib dalam sidang akhbar khas mengumumkan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 berakhir di tengah-tengah Lautan Hindi berhampiran barat Perth, Australia.

Tambah Khong, ahli keluarga juga langsung tidak berpuas hati dengan taklimat dan penerangan berkaitan perkembangan SAR MH370 yang disampaikan wakil Malaysia di Beijing.

"Wakil yang ditugaskan untuk memberi taklimat dan penerangan semasa perkembangan pencarian dan operasi menyelamat MH370 di Lautan Hindi melibatkan 26 negara sangat mengecewakan.

"Apa yang disampaikan tidak dilengkapi dengan maklumat sah selain boleh dianggap tidak efisen dalam menjelaskan keadaan kerana setiap persoalan yang dilontarkan, wakil terlibat gagal menjawab dengan tepat sebaliknya memberi alasan perlu merujuk kerajaan Malaysia untuk mengesahkan segala informasi yang diberikannya terlebih dahulu," katanya.

Sehubungan itu, Khong berpendapat, kerajaan Malaysia perlu menunjukkan keikhlasan dan rasa tanggungjawab dalam perkara ini dengan menghantar seseorang pegawai atau pasukan yang tepat serta boleh memberikan penerangan dan maklumat sahih bagi menenangkan ahli keluarga di Beijing.

"Kita tidak meminta untuk berjumpa dengan Perdana Menteri sebaliknya berharap akan ada satu perjumpaan yang diaturkan bagi menjelaskan pengumuman yang dibuat beserta bukti dan data yang sahih.

"Ahli keluarga yang tiba hari ini juga berhasrat untuk berjumpa dengan pasukan teknikal SAR bagi membolehkan kami mengetahui perkembangan semasa operasi pencarian dengan lebih cepat dan terkini," katanya.

Sumber - Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment