Search This Blog

HOME

Sunday, May 12, 2013

Pengakuan Armand Maulana, Vokalis Kumpulan Gigi - "SAYA harus pakai lampin kalau menyanyi seperti Amy."

ARMAND MAULANA mengenali nama Amy melalui lagu Isabella sewaktu dia masih remaja. Armand dan Gigi mula terkenal di Malaysia melalui lagu Terbang dan album Kilas Balik.

"SAYA harus pakai lampin kalau menyanyi seperti Amy," kata vokalis Gigi, Armand Maulana sewaktu diminta menyanyi gaya Amy Search oleh pengacara program Sejam Lebih Dekat di saluran TV One, Jakarta, Indonesia.
Benar dakwaan ramai bahawa muzik itu mampu mendamaikan dua pihak, juga sebuah tanda penyatuan. Di saat gejolak berlaku dalam dunia lain seperti politik dan bola sepak, muzik bertindak sebagai gagasan yang merapatkan perpecahan. Lagu Isabella adalah penyatuan mereka.
Walaupun kedua-dua penghibur ini berbeza tanah air namun mereka bersatu langit seni ini. Mereka bertemu buat kali pertama pada tahun 1999. Waktu itu, grup Gigi kelahiran Jakarta hadir ke Malaysia untuk tujuan promosi dan mengadakan persembahan. Gigi ketika itu baru berusia lima tahun sementelah Amy sudah mengharumkan nama di Malaysia dan Indonesia bersama Search selama 18 tahun.
Program televisyen yang berlangsung selama satu jam pada 16 April lalu membuatkan Gigi yang terdiri daripada Armand, Dewa Budjana, Gusti Hendy dan Thomas Ramdhan berpelukan, bersalaman dengan Amy di pentas selaku sahabat dan anak muzik.
Pencinta dan penggerak muzik ini berinteraksi dengan asyik, hangat dan akrab. Tidak dibuat-buat dan itulah magisnya seni yang menyatukan. Penghargaan dan minat terhadap Amy vokalis Search lahir jujur daripada reaksi dan senyuman gembira mereka.
Bicara sang vokalis
Seiring perjalanan kehidupan muzik itu sendiri, pelbagai trend datang dan pergi, namun persamaan antara Amy dan Gigi teguh. Mereka tetap berada dalam peringkat kekuatan dan pengaruh yang tersendiri, muzik dengan bunyi yang mengalami evolusi secara bertahap.
Penulis memberi titik fokus kepada temu ramah Amy dan Armand selaku vokalis dua buah grup yang cukup besar di negara masing-masing. Tidak hanya itu nama grup Gigi harum di Malaysia dan Search seperti yang semua maklum ialah pemecah muzik rock di Indonesia.
"Saya melihat Armand sebagai seorang vokalis yang cukup peramah. Muzik Gigi juga bagus, moden," kata Amy yang melihat Gigi antara grup kelahiran Indonesia yang cukup mengagumkan.
Apabila ditanyakan tentang Amy daripada kaca mata Armand, dia menjawab: "Buat saya kalau seseorang namanya boleh bertahan sampai bertahun-tahun dan tetap terjaga dengan baik, bererti dia orang yang konsisten. Lebih daripada itu, dia juga seorang yang sangat hebat."
Ujar Armand atau nama sebenarnya Tubagus Armand Maulana. Dia mengenali Amy sewaktu dia masih remaja. Waktu itu lagu Isabella berkumandang meriah di Indonesia.
Kedua-duanya belum pernah bekerjasama namun mengharapkan magis itu terjadi. Dalam sesi 'kolaborasi' kali ini mereka berbicara topik vokalis seksi, ulang tahun grup serta makna angka dalam hidup mereka.
Hayat grup
Setiap kali menjelang ulang tahun grup, apa yang terlintas dalam kepala kalian?
AMY: Lama perjalanan itu dan masuk ke angka 32 tahun. Saya selalu fikir untuk buat konsert yang lebih bagus daripada sebelum ini. Konsert adalah pernyataan yang besar. Kerap juga saya terfikir bagaimana mahu buat peminat beli tiket untuk menonton Search. Mahu didik mereka untuk konsert berbayar.
ARMAND: Tahun ini pada tarikh 22 Mac lalu, Gigi masuk ke angka 19 tahun. Apa yang saya fikirkan adalah untuk membuat sesuatu yang besar tetapi belum pernah dilakukan pada acara ulang tahun sebelum ini.
Perubahan paling besar yang dirasakan dalam Search/ Gigi buat Amy/ Armand sejak 32/19 tahun lalu?
AMY: Saya tidak boleh lupa tentang revolusi dalam konsert. Ada satu ketika di mana di seluruh dunia, semua grup buat konsert 'reunion.' Search juga muncul dengan konsert reunion di Stadium Merdeka dan penerimaannya di luar jangkaan. Itu sebuah perubahan.
ARMAND: Saya menjadi lebih dewasa dalam memandang dunia muzik.
Boleh ceritakan transisi daripada keinginan menjadi vokalis sebuah grup hingga kini menjadi salah seorang vokalis popular yang disegani di Indonesia dan Malaysia.
AMY: Dahulu memang berangan untuk jadi vokalis yang tidak akan dilupakan orang. Sukar untuk mempercayai kembali bahawa kini saya boleh menjadi seorang vokalis yang terkenal dalam industri. Bukan hanya di Malaysia tetapi di Indonesia juga saya rasa dihargai. Sewaktu pergi ke Indonesia pada hujung tahun 1989, saya tidak pernah terfikir tentang kegilaan orang terhadap saya seperti di waktu itu. Malah Isabella menjadi sebuah fenomena dan mengubah muzik Indonesia yang ketika itu cenderung jazz. Isabella ialah pernyataan terbesar Search untuk Indonesia.
ARMAND: Wow, mudah sahaja buat saya. Buatlah sejujur mungkin dengan sepenuh jiwa. Insya-Allah orang akan menghormatinya.
Usia dan vokal
Apakah tafsiran usia untuk buat kalian?
AMY: Bagi saya, usia menandakan bahawa perjalanan sudah sampai ke penghujung. Saya tidak tahu bila, tetapi makin lama waktu makin singkat. Banyak perkara yang perlu dilepaskan. Kita tidak boleh beradaptasi dengan perkara yang sama dan perlukan perubahan persekitaran.
ARMAND: Buat saya angka terbahagi kepada tiga. Pertama ialah usia sebenar iaitu umur secara angka yang akan bertambah. Umur ini tidak boleh kita tolak kerana ini harus terjadi sampai Allah membawa kita. Kedua, umur cara hidup iaitu bagaimana kita mahu hidup sihat atau tidak. Boleh sahaja manusia angka usianya panjang tetapi cara hidupnya tidak sihat, dia akan sakit-sakit selama hidupnya. Kalau cara hidupnya sihat walaupun angka usianya pendek, dia akan hidup sihat dan segar sepanjang usia. Tetapi kebanyakan manusia yang cara hidupnya sihat, usianya akan panjang. Ketiga, umur dalam fikiran kita selalu positif. Insya-Allah akan berumur panjang.
Sering diberikan jolokan seksi (sebagai lelaki dan vokalis), bagaimana penerimaan kalian?
AMY: Bila menyanyi, saya adalah diri saya. Itulah Amy dan kalau berfesyen perlu berbeza daripada hari biasa. Saya tidak pernah rasa seksi atas pentas. Kalau khalayak rasa begitu, okey selagi tidak memudaratkan. Bagi saya, bakat dan suara ialah kurniaan Allah. Jika orang suka, itu juga kerja Tuhan, Yang penting ialah kejujuran. Perlu ada rasa dan perasaan dalam nyanyian.
ARMAND: Saya cuma boleh kata Alhamdulillah (tertawa).
Bagaimana melihat dunia daripada kaca mata sekarang? Bagaimana pula menepis segala godaan dunia hiburan?
AMY: Jujurnya, dunia 'show business' sekarang makin mencabar. Siri jelajah selepas pelancaran album sudah susah untuk dapat. Industri agak teruk kerana tidak banyak persembahan dan sukar mendapatkan artis baharu yang mampu dapat menarik penonton dalam jumlah yang besar. Belum ada artis yang mampu menjadi magnet menarik penonton. Tentang godaan, semua tergantung diri sendiri. Dosa dan pahala, kita yang pilih tidak kiralah dalam dunia hiburan atau tidak. Jangan ambil kesempatan atas kedudukan dan perlu beringat agar tidak sombong dan bongkak. Saya sering ingatkan diri sendiri semua ini Allah yang beri.
ARMAND: Dunia hanya sementara. Maka untuk menepis godaan itu, saya selalu berfikir bahawa dunia ini hanya sementara. Alhamdulillah, saya boleh menepis godaan itu. Walaupun ada sesekali saya tergoda tetapi Alhamdulillah dan insya-Allah saya boleh kembali lagi dan berbuat baik dengan semua pihak.

No comments:

Post a Comment