Search This Blog

HOME

Saturday, February 22, 2014

Keputusan mahkamah tepat putuskan Karpal bersalah hina Sultan Perak - JATI

Timbalan Presiden Pertubuhan Jalur Tiga (JATI), Datuk Aidit Ghazali,
hukuman terhadap Karpal Singh tepat.

SHAH ALAM:  Timbalan Presiden Pertubuhan Jalur Tiga (JATI), Datuk Aidit Ghazali menyifatkan keputusan Mahkamah Tinggi menetapkan Pengerusi DAP Karpal Singh bersalah atas kesalahan mengeluarkan kata-kata berunsur hasutan terhadap Sultan Perak semasa krisis perlembagaan pada 2009 adalah bertepatan. 

Aidit berkata tindakan Karpal itu bagaimanapun bukan dibuat atas kapasiti siapa menang mahupun kalah sebaliknya dilihat merupakan langkah pertama ketika itu untuk menukar sistem pentadbiran negara yang ada pada hari ini.

Adakah Karpal Singh akan hilang kelayakan sebagai Ahli Parlimen setelah dijatuhkan hukuman? 
"Keputusan mahkamah itu memang tepat untuk mendapati bahawa Karpal singh bersalah kerana perkara itu memang telah pun dipelihara dalam Perlembagaan Negara kita sebagai peraturan yang mengatur cara pentadbiran termasuk pemilihan-pemilihan pemimpin-pemimpin negeri tertentu. 

"Justeru pada saya apabila Karpal Singh mencabar itu bukan dia kira dia boleh menang atau pun tidak, tetapi dia telah memulakan usaha-usaha bersama-sama pemimpin-pemimpin DAP yang lain dan juga sebahagian daripada tokoh-tokoh pembangkang yang lain. 

"Mereka ini sejak kebelakangan ini mereka hendak melihat sejauh mana mereka mendapat sokongan dan berjaya hatta hendak menukar tunggak-tunggak yang telah membina negara kita," katanya kepada Antarapos ketika dihubungi tadi. 

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas Hakim Mahkamah tinggi Azman Abdullah yang memutuskan Karpal bersalah atas tindakannya itu pada 2009. 

Malah katanya tindakan Karpal itu dibuat selepas berlakunya tsunami politik pada 2008 yang ketika itu DAP sudah bergabung dengan PKR dan PAS di bawah naungan Pakatan Rakyat. 

"Berdasarkan Islam agama negara, hak-hak Melayu sebagai Bumiputera, dan peranan institusi Raja sebagai pemelihara agama Islam. 

"Sekarang ini saya lihat sejak kebelakangan ini, sejak tahun 2008 kiranya, itulah mereka punya strategi sekarang," katanya. 

"Sebab sebelum tahun 2008, mereka tidak berani hendak uji lebih-lebih daripada apa yang patut sebab politik mereka tidak kuat tetapi tsunami 2008 telah memberikan mereka kelebihan atau mereka sekarang pergi kepada fasa kedua, dan fasa kedua ini mereka hendak melihat adakah kemungkinan mereka boleh menukar tunggak-tunggak ini," katanya.

Aidit selain itu berkata, jika perkara ini tidak dibendung, bimbang perkara ini akan terus berleluasa sehingga ada fasa ketiga yang mahu merombak sepenuhnya dasar-dasar kerajaan yang ada pada hari ini. 

"Malah sekarang saya lihat sudah ada usaha fasa yang ketiga, dan fasa ketiga ini bukan lagi uji-uji tetapi terus memajukan idea-idea untuk menukar usaha itu. 

"Sudah mula ada pihak-pihak yang tidak senang dengan tunggak-tunggak negara kita, mereka sudah bermain-main dengan konsep demokrasi yang mahu mewujudkan republik. Ini adalah untuk apa? Untuk menukar institusi Raja. 

"Mereka sedar dan berani memainkan konsep agama Islam itu dan agama lain itu semuanya sama rata, sebab apa? Sebab mereka hendak membawa persepsi tiada satu agama yang benar, semua agama yang boleh bawa kepada keredhaan Tuhan, jadi satu-satu mereka telah uji dan mereka juga bawa hak pemeliharaan hak orang Melayu itu adalah satu rasisme," katanya. 

Peguam veteran itu hari ini didapati bersalah mengeluarkan kata-kata berunsur hasutan terhadap Sultan Perak semasa krisis perlembagaan pada 2009 ketika bekas Menteri Besar Perak, Datuk Nizar Jamaluddin digugurkan tidak menjadi Menteri Besar Perak yang sah. 

Karpal, 73, yang juga Pengerusi DAP, juga berisiko hilang kelayakan sebagai Ahli Parlimen kerana kesalahan itu membawa sehingga denda berjumlah RM5,000 atau penjara tiga tahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Sumber - SINAR HARIAN

No comments:

Post a Comment