Search This Blog

HOME

Wednesday, December 11, 2013

Apa benda ni!!! Taukeh ikan rasuah RM250.000, didenda RM200.000, penjara 3 hari, bolehke banteras rasuah?

Keratan akhbar Utusan Malaysia hari ini, 12 Dis 2013 m/s: 11
Betul ke ni!!! Taukeh ni dituduh 3 kesalahan rasuah, jumlahnya RM250.00, jatuh hukum 1 hari tiap2 kesalahan, jumlah 3 hari penjara dan denda RM200.00......... betulke hukuman ni?.

Bukan hendak menidakkan hukuman oleh Yang Arif Puan Hakim, takut nanti dituduh menghina mahkamah pulak, cuma sebagai rakyat Malaysia terkejut dengan hukuman yang sebegitu ringan, atau TERSANGATringan, apa yang dah berlaku ni.......... untuk yang tak berapa nak faham tentang hukuman tu mai saya dok tunjuk kat hangpa semua.......

Taukeh ikan ni bernama : CHOH CHAW KHIANG
Umur : 41 Tahun
Kesalahan : 3 kesalahan memberi rasuah kepada pegawai APMM.
Kesalahan 1 - beri rasuah berjumlah RM100.000        - Denda: RM80.000 Penjara 1 Hari
Kesalahan 2 - beri rasuah berjumlah RM100.000        - Denda: RM80.000 Penjara 1 Hari
Kesalahan 3 - beri rasuah berjumlah RM100.000        - Denda: RM80.000 Penjara 1 Hari
                                                         Jumlah Denda :            RM200.000 Penjara 3 Hari

* Macam tak munasabah pulak rasanyerrrrr............

Taukeh ikan ni cekik hasil ekonomi negara berjuta-juta RM, kita makan ikan dah 3 bulan dalam bot nelayan, dia makan ikan ‘fresh’ hari-hari, dia beri rasuah beratus ribu RM dan mungkin tidak mustahil sebelum inipun dia pernah buat kerja macam ni, anda bayangkan keuntungan yang dah dia kaut sebelum ini.

Harap-harap Peguam Negara akan berbuat sesuatu terhadap hukuman yang telah dijatuhkan, tak kiralah nak buat rayuan ke apa ke lantaklah, bukan hendak menghina mahkamah, Cuma terkejut kesalahan yang sebegini berat dan boleh merosakkan ekonomi negara, hukumannya sebegini ringan, macam tak munasabah.

Dengan hukuman sebegini ringan, rakyat yang tak tahu apa-apa akan menyalahkan kerajaan, bukannya mereka yang menjatuhkan hukuman dan ekonomi negara yang melibatkan perikanan telah rosak dek manusia yang rakus seperti ini, mereka tidak peduli apa yang akan berlaku, yang penting poket mereka sentiasa penuh cuba bayangkan mereka sanggup memberi rasuah sebegini lumayan itu belum kita ketahui perbuatan mereka sebelum ini.

Sendiri mau ingat.......... kita rakyat hari-hari makan ikan yang dah beku 3 bulan kat tengah laut dalam bot nelayan, taukeh ni makan ikan ‘fresh’ yang masih mengelitik didalam kuali setiap hari-hari.

No comments:

Post a Comment