Search This Blog

HOME

Tuesday, December 31, 2013

Lukisan yang boleh membuatkan rumah terbakar.


The Crying Boy


Lukisan biasanya kerap menghiasi rumah kita. Mulai dari lukisan pemandangan, lukisan binatang ataupun lukisan berupa potret manusia. Selama ini lukisan Monalisa terkenal karena misterinya. Tidak hanya Monalisa, ada banyak lukisan lain yang menyimpan misteri, salah satunya lukisan yang dinamakan ‘Crying Boy’.

Lukisan bergambar budak lelaki yang sedang menangis ini dinamakan Crying Boy. Lukisan yang terlihat suram ini ternyata menyeramkan dan menyimpan kutukan yang amat dahsyat.

Bermula pada tahun 1988 sesiapa yang memiliki lukisan akan menghadapai bencana rumah mereka terbakar seperti apa yang berlaku kepada satu keluarga di Heswall, England.

Lukisan ini diketahui merupakan karya seorang seniman Sepanyol bernama Franchot Seville, Lukisan yang menggambarkan budak yang sedang menangis ini terus diminati oleh orang ramai.

Kejadian seterusnya berlaku di Bradfod dimana sebuah rumah telah terbakar dan setelah api padam mereka terkejut lukisan tersebut berada didalam rumah tersebut tanpa terjejas.

Rentetan daripada banyak lagi kejadian kebakaran berlaku kepada sesiapa yang memilikinya ada yang beranggapan lukisan tersebut mempunyai ‘sumpahan’.

Ramai yang tertanya-tanya siapa budak lelaki yang menjadi model didalam lukisan tersebut.

Pelukis lukisan tersebut berkata budak tersebut sebenarnya dijumpainya disuatu tempat dan bernama Don Bonillo, diberitakan budak tersebut telah lari dari rumah setelah melihat orang tuannya meninggal didalam kebakaran.

Setelah itu mana-mana juga rumah yang ditumpangi budak itu akan berlaku kebakaran. Tidak diketahui dimana budak tersebut berada sekarang setelah Franchot Seville selesai melukis gambarnya.

Hasil daripada lukisan tersebut membuatkan pelukis yang bernama Franchot Seville ini menjadi kaya tetapi malangnya studio tempatnya melukis hangus terbakar.

No comments:

Post a Comment