Search This Blog

HOME

Wednesday, December 11, 2013

Pelik tapi benar - Bandar dimana semua penduduknya menggunakan Topeng Gas.




Sebuah pulau kecil bernama Miyakejima yang terletak di Tenggara Jepun telah diketahui mempunyai tahap gas beracun yang tinggi yang dikeluarkan oleh asap gunung berapi Oyama.

Pada bulan Jun tahun 2000 gunung ini telah meletup setelah berehat selama 17 tahun dan akibatnya seramai 3,600 orang penduduk telah dipindahkan dari pulau tersebut dengan mengakibatkan asap tebal menyelubungi Miyakejima setinggi 10 batu dengan diikuti aliran piroklastik dan kejatuhan abu berat bersama kawah runtuh.

Bencana tersebut juga membawa kepada tahap toksik sulfur yang tinggi dan pihak Kerajaan Jepun telah melakukan pemindahan secara besar-besaran bermula pada bulan September.

Akibat dari letupan tersebut sebanyak 17,500 gegaran gempa bumi telah dikesan bermula dari tarikh 26 Jun hingga 21 Julai.

Selama lima tahun, Miyakejima telah diisytiharkan musnah teruk hingga digelar pulau mandul seolah-olah ditimpa malapetaka yang amat besar dan dahsyat, semua pokok-pokok mati, kereta berkarat, bangunan runtuh dan terbengkalai, Selama dua tahun selepas letusan Gunung Oyama terus mengeluarkan 10,000 hingga 20,000 tan gas sulfurik dioksida daripada puncaknya setiap hari dan pada tahun 2005 rakyat telah dibenarkan pulang ke rumah mereka.







Walaupun sesetengahnya memilih untuk kekal di rumah pemindahan mereka di Tokyo, kira-kira 2,800 memilih untuk kembali, sarat dengan topeng gas dan amaran buruk tentang gas berbahaya masih meresap di muka bumi. Walaupun populasi penduduk itu merosot, namun hampir satu pertiga daripada Miyakejima kekal selama-lamanya di pulau itu.

Kerajaan Jepun menjalankan pemeriksaan kesihatan yang lebih kerap dan menguatkuasakan had umur yang boleh memasuki di kawasan-kawasan yang telah tertentu.

Selama lima tahun, Miyakejima telah diisytiharkan di luar had, dengan pulau yang mandul menyerupai dunia pasca malapetaka amat dahsyat: semua pokok-pokok mati, kereta berkarat, dan bangunan terbengkalai. Perlahan-lahan walaupun, perintah pemindahan mula mengangkat.









Sumber

No comments:

Post a Comment